Google Business Profile

Jag vill tipsa er som driver företag att fullt ut nyttja er helt gratis plattform på Google, nämligen ert företags Business Profile (tidigare Google My Business).

En optimerad Business Profile ger företaget en ökad och förbättrad närvaro på Google Sök och Google Maps genom att Google helt enkelt lyfter upp de företag som använder plattformen fullt ut. 46% av alla sökningar på Google avser för övrigt lokal information, vilket understryker vikten för lokala företag att arbeta aktivt med sin Google-profil.

Nedan följer några punkter att se över. Det kan vid en första anblick se överväldigande ut men kom ihåg, att en väl optimerad profil gör att företaget hamnar högre upp på Google Sök än de branschkollegor, som inte arbetat med sin profil.

  • Om ni ännu inte tagit ägarskap över er Google-genererade sida på Google, klicka på länken ”Äger du företaget?” och fullfölj de olika stegen för att få ägarskap.
  • Uppdatera och komplettera med alla era kontaktdata inkl. webbplats.
  • Lägg till en tydlig beskrivning av verksamheten.
  • Lägg till korrekt företagskategori, exempelvis Restaurang, Skönhetssalong, Bilverkstad.
  • Lägg till de tjänster/produkter ni erbjuder.
  • Publicera och framförallt uppdatera era öppettider om de ändras över tid (i samband med helger etc.)
  • Om ni har en bokningssida på er egen webbplats eller på en extern bokningsplattform, lägg in bokningsknapp/länk under punkten ”Bokningar”.
  • Lägg in länkar till era profiler på sociala medier.
  • Publicera representativa bilder från företaget, som visar fram verksamheten. Glöm inte att ladda upp en omslagsbild och profilbild/logga.
  • Publicera gärna videor från verksamheten. Dessa dyker också upp på Google Sök / Maps när man söker på era tjänster eller ert företag.
  • Publicera inlägg (kallas Uppdatering) med bild. Inläggen kan innehålla särskilda erbjudanden eller information om era olika tjänster/produkter. Detta ökar er räckvidd och synlighet påtagligt.
  • Be gärna era kunder att skriva en recension i er Google-profil. Man kan generera en länk till recensionerna och förslagsvis lägga med den i nyhetsbrev, direktmail, inlägg på Facebook etc.
  • Låt publicera en Google Street View-rundtur där potentiella kunder på Google Maps kan ta en virtuell rundtur i era lokaler för att på förhand få en känsla av vad de kan förvänta sig av sitt kommande besök. Detta genererar fler besök på plats och på företagets webbsida . . . och fler kunder.

Om du har några frågor eller funderingar så är det bara att höra av dig via vårt kontaktformulär.

Lycka till med er Google Business-profil!

#GoogleBusinessProfile #GoogleStreetView