. . . eller hjälp inte den som inte vill ha hjälp.
Dagens insikt eller måhända reality check: Hjälpsamhet är av intet värde om den som är föremål för hjälpen inte vill ha den. Jag är ju lagd åt det hållet att jag gärna hjälper till och även ger rekommendationer, ibland oombedda, om jag själv är väldigt nöjd med en produkt eller ett varumärke. Det kan handla om Nespressos kaffekapslar, Schweppes Mojitomix, Schneiders elartiklar eller Clas Ohlsons breda sortiment och smarta clubkort.
På drickaavdelningen i nå’n mataffär kan jag exempelvis fråga någon i närheten av Schweppes-hyllan om de dricker Mojito. Svarar de ja så öser jag beröm över Mojitomixen och ofta tar de en flaska och lägger i sin vagn/korg. Kul tycker jag! Eller vid kassan hos Clas Ohlson: ”Gå med i deras klubb så får du då och då en check med pengar som du kan handla för.” Eller Nespresso, som, förutom att ha mycket välsmakande kaffe, har en grymt välfungerande webbshop och lika grymt snabb leverans, vilket jag gärna delar med mig av.
Eller som idag då jag letade efter Schneiders lampkontakt, modell Renova i svart på Clas Ohlson i Borås. Clas Ohlsons medarbetare Noomi, som verkar både hjälpsam och kompetent, bistod en annan kund (man), som letade efter en dimmer med en speciell funktion. Noomi verkade ha full koll på läget men eftersom jag var i närheten, kunde jag inte låta bli att säga ”Missa inte Schneiders produkter – de har en outstanding funktion, finish och kvalitet.” Sedan letade jag vidare efter min kontakt. En stund senare råkade jag höra att de letade efter Schneiders dimmer i hyllan och då sa’ jag i förbifarten ”Den hänger där. Den är inte billigast men den är bäst”.
Då svarade mannen med irriterad ton: ”Kan jag få bestämma själv?!”
Jag sa’ ”Sorry, jag ville bara hjälpa till” och gick vidare mot hyllorna med RKK-kabel.
Okey jag vet, jag kanske var för gåpåig och mannen hade kanske en dålig dag men jag vill verkligen dela med mig av produkter/upplevelser jag själv är nöjd med. Personligen skulle jag bli väldigt glad om någon spontant delade med sig av sin upplevelse av en produkt. Sannolikheten för att jag köper produkten ökar avsevärt eftersom det ju är ett ärligt omdöme från en annan kund. Ärliga kundbetyg är som bekant de bästa betygen ett företag kan få – i alla fall om betyget är gott.
Nåväl, för att knyta ihop säcken så insåg jag alltså efter dagens händelse, att inte alla i min omgivning är nyfikna på mina spontana omdömen om exempelvis produkter och inte heller är mottagliga för oombedd hjälp. Inga konstigheter egentligen men min spontanitet bemöttes på ett för mig helt nytt sätt varför jag kände att jag gärna ville dela med mig . . .
Ha en grym fortsättning på helgen vänner!
#schweppes #schneider #nespresso #clasohlson